Trendy v nábytkářském průmyslu
Tento obor spadá do Kulturně kreativního odvětví Evropské průmyslové strategie. V této chvíli se v oboru míchají tradice – řemeslné zpracování a do toho vstupující inovace výroby (digitalizace, robotizace).
Trendy v nábytkářském průmyslu můžeme vnímat ze dvou pohledů – z pohledu výroby nábytku a z pohledu samotného výrobku. Tyto pohledy se navzájem mísí a ovlivňují.
Prvním trendem je využití virtuální reality při návrhu. Čím dál častěji si zákazník pod vedením zkušeného obchodníka může do svého vlastního prostoru navrhnout svůj individualizovaný nábytek dle svého přáni. Je možné navrhnou vlastní tvar, barvu, rozměry jednotlivých zařizovacích prvků. Propojením softwaru je možné celý návrh poslat do výroby.
S tím souvisí další trend – nábytek se už nevyrábí tzv. na sklad, ale přímo jako zakázková výroba. Software převede navržený nábytek na výrobní dílce, včetně konstrukčních detailů. Pokyny jednotlivých CNC strojům jdou zcela automaticky. Každý dílec je opatřen čárovým kódem, který má v sobě ukryt pokyn pro tvarové, konstrukční opracování. Pomocí čteček zaměstnanci nábytkářských firem vědí o daném dílci maximu informaci. V některých firmách může zákazník v průběhu celého procesu výroby nábytku sledovat postup výroby a případně změnit parametry, pokud to ještě technologie umožňuje.
Dalším z trendů, tak jako v mnoha dalších obrech je robotizace, částečně se tím nahrazuje chybějící pracovní síla. Kolaborativní robot, pokud je dobře naprogramovaný, může pracovat až 24 hodin denně.
Uplatňuje se i 3D tisk, ale pouze u prototypování nebo u výroby náročnějších prostorových dílů, hlavně při výrobě mobiliáře do exteriéru.
Probíhá vývoj nových materiálů, hlavně směrem k ekologickému aspektu. Lisují se materiály z papíru, kávových sedlin, džínovin a dalších recyklovatelných materiálů. Pro výrobu nových materiálu se využívají přírodní materiály - lněné stonky, stonky z konopí, suché listí, kaktusy,…
Nábytek se individualizuje a personalizuje, většinou se vyrábí na míru a přání zákazníka. Využívá se a digitální plošný tisk, jak na tapety, potahové látky, tak na povrch velkoplošných materiálů pro výrobu nábytku. Vzhled je upraven dle přání zákazníků. V podstatě je možné natisknou cokoli.
Novým trendem je dostat do interiéru více barvy, na rozdíl od předchozích let, kdy převládala bílá barva. Pro každý rok je vyhlašován barevný trend roku. Novou černou se stala hnědá!
V malometrážních bytech se uplatňují multifunkční prvky, které vyžívají prostor co možná nejúčelněji – sklopné postele, stolky, úložné prostory, které jednoduchou manipulací změní svou funkci. Design není jen o vzhledu, ale i o funkci, často se nyní komponují do nábytku různé prvky techniky (nabíječky, měření tepu, matrace s monitoringem dechu, potu, atd.). Koncept „smart furniture“ je určitě velkým trendem z pohledu výrobku.
Velkým tématem je i udržitelnost. Recyklace a upcyklace je vnímaná spíš jako koníček než prostor pro business. I když je použitá stará věc, z hledisky ekologie tato přeměna vyžaduje spoustu nákladů na energie, spotřebu vody, nátěrových hmot, časů…. Ve výrobě většího množství je tento trend nerealizovatelný.
Udržitelnost nábytkáři vnímají spíše ve využívání místních zdrojů, v kvalitní výrobě a v nadčasovém designu.
V diskuzi zaznělo, že spousta trendů je společných, například v automotivu.
Paní Lucia Haraslínová, předsedkyně Klastru českých nábytkářů.
Přidáno: 10.05.2023 12:45:11
|
Přidáno: 10.05.2023 12:45:12
|